Jan Entjes
Een verwarde klant is een verloren klant
Als huiseigenaar weet jij natuurlijk precies waarom een gast naar jouw groepsaccommodatie zou moeten komen. Je hebt dan al gauw de neiging om zoveel mogelijk te willen vertellen op de homepage. Je nieuwe bezoeker weet al die dingen echter niet, met als gevolg dat de klant de weg kwijt raakt. En een verwarde klant is een verloren klant. Je zult daarom specifiek en helder moeten zijn naar de bezoekers van jouw website. Daarnaast zal voor jezelf een doel moeten bepalen. Wil jij de concurrent van Google worden en vertellen wat er allemaal te doen is in de buurt van jouw accommodatie? Of ga je voor meer rechtstreekse boekingen? Als je meer rechtstreekse boekingen wilt zal je ook je website onder de loep moeten nemen.
Je hebt maar 2 seconden...
Een goed hulpmiddel om eens naar je website te kijken is de zogenaamde “2 seconden test”. En vergeet vooral niet om diezelfde test ook eens uit te voeren op je telefoon. Want op een telefoon zie je pas echt hoeveel tekst er op jouw website staat. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een bezoeker op het internet maar 2 seconden de tijd neemt om te bepalen of hij/zij op jouw website blijft of niet. Jij zult dus binnen 2 seconden aan deze bezoeker duidelijk moeten maken:
- Wie je bent
- Wat je doet
- Waarom de bezoekers zou moeten blijven
Lukt je dat niet? Dan zal dat ten koste van de website effectiviteit gaan.
Laat de bezoeker niet nadenken
Als je een bezoeker heel veel opties geeft en daardoor veel van een bezoeker vraagt, dan loop je ook het risico dat die bezoeker vervolgens niets meer doet. Stel je zou een website maken met een witte achtergrond met slechts twee grote knoppen in die website, dan is het waarschijnlijk dat iedere knop 50% de kans heeft om een klik te krijgen. Maar maak je van die twee knoppen tien knoppen dan heeft elke knop nog maar 10% kans om een klik te krijgen. Als jij meer rechtstreekse reserveringsaanvragen wil zorg dan dat jouw klant niet hoeft te zoeken naar prijzen en beschikbaarheid. Wat je dus eigenlijk zou moeten willen is dat je voor iedere webpagina een doel hebt en niet alles in op één pagina probeert te vertellen. Want als je tegen iedereen praat, dan praat je eigenlijk tegen niemand
De kracht van het weglaten
Als je de website van Apple wel eens hebt bezocht zal je wellicht verbaasd zijn door de eenvoud. Apple’s ontwerpstijl is zichtbaar in alle klantmomenten, van het product tot de verpakking tot de website. In juni 2010 presenteerde Apple de nieuwste generatie iPhone: de iPhone 4. Bezoekers van de Apple-homepage zagen alleen een foto van de nieuwe telefoon met de kop ‘iPhone 4. Alles verandert. Opnieuw‘. De website van Apple weerspiegelt de eenvoudige opbouw van verpakkingen. Eerst ziet de klant het product. Vervolgens komen de lagen. Wanneer je bijvoorbeeld op de foto van de iPhone klikt, ga je naar een uitgebreidere productpagina, maar ook relatief eenvoudig. Apple beheerst als geen ander de kracht van het weglaten en Apple verliest niet veel klanten.